Kladdkaka med vitt chokladtäcke

Fortsätter veckan med att baka! Igår kväll blev det en maffig och underbart god kladdkaka. Bjöd hem syster och svåger på middag och till efterrätt bjöd jag på denna kladdkaka. Kladdkaka finns tusen olika recept och varianter, denna är med ett vitt chokladtäcke och mycket mättande, men fortfarande väldigt kladdig!
   Mycket god och jag åt jättemycket och ännu mer! Denna kladdkaka blev väldigt stor och den räcker till många! Skulle tro att denna kladdkaka hade räckt till 10 personer utan tvekan. 
 
 
 
Kladdkaka med vitt chokladtäcke

5dl Socker
1msk Vaniljsocker
1,25 dl Kakao
3dl Vetemjöl
175g Smör
4 Ägg
100g Vit choklad
 
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröda en rund form med 28cm i diameter. 
     Smält chokladen över ett vattenbad och låt det inte stelna 
     Smält smöret och låt svalna. Rör ihop alla torra ingredienser. Häll sedan i smöret och vispa till en smulig smet. Vispa sist i äggen till en jämn och fin smet. Bred ut smeten jämt i formen och häll sedan på den vita chokladen. 
     Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter. Ta ut den och låt svalna i rumstempratur och låt den sendan svalna i kylen, då blir den riktigt seg och god som en kladdkaka ska vara. Servera kladdkakan med grädde och några bär eller frukter, jag hade blåbär till vilket jag älskar!
 
 
 
     
0 kommentarer publicerat i Kladdkakor
Taggar: Blåbär, Hembakat, Hemmagjort, Kladdkaka, Vit choklad, Vitt chokladtäcke